Geen Zeurland, maar Buurland. Dat is wat Geertje B. zei in de eindronde van het LeerFestival in september. Er werd geopperd om Buurland als een ‘merk’ te gaan gebruiken; een merk dat garant staat voor een bijzondere, unieke sfeer waar het goed vertoeven is voor doeners en dromers van de nieuwe wereld. Marianne S. beaamde dat we Buurland kunnen zien als een belichaamde verbeeldingsoefening; nadat ik Fredo De Smet hoorde zeggen dat we vooral falen in onze collectieve verbeelding. ‘Een belichaamde verbeeldingsoefening’ - ligt niet echt goed in de mond - maar het zegt wel dat we hier-en-nu kunnen experimenteren met een nieuwe leef- en werkcultuur, samen. Nog anders: wat als Buurland een Vlaams, regeneratief leerecosysteem wil zijn, om transitie te vergemakkelijken, door doeners en denkers dichter bij zichzelf en bij mekaar te brengen? Een leerecosysteem (LES, voor sommigen het woord van de dag!) wil zeggen: vooral samenkomen om samen te leren. Zo’n systeem heeft andere processen en andere modellen nodig dan vroeger. Niet experten op een podium, maar een context scheppen voor zelf-organisatie en gezamenlijk leren. Een context van zorgen, op vele fronten en in vele dimensies. ‘Zorgzaam voor verbindingen’ in plaats van ‘gewin voor mijzelf’. Drie onderliggende principes van BuurlandHier een poging om het recept van Buurland te vatten in 3 principes: Gemeenschapsvormend - Het relatieweefsel versterken
Wat is er nodig om die drie principes waar te maken? De ruimte van mogelijkheden openen, vasthouden én open houden - een plek en ruimte waar mensen kunnen landen, die zowel robuust en duidelijk is als zacht en uitnodigend. Een welkom zoals in een kraakpand; een allegaartje van allerlei tweedehands stoelen en tafels maar wel met een bloemetje op tafel. Uitnodigen tot en vrijheid geven aan mee-makers, zowel in de voorbereidingsfase als in het festival zelf. We gaan allemaal door periodes van meer actie en dan weer minder energie; normaal. Je mag ook in het gras liggen - en er is dus ook gras en er zijn ligzetels; én er is een bar, én een terras én ook verschillende ruimtes die uitnodigen tot verschillende activiteiten. Ook ziek zijn mag en kan, niemand kijkt ervan op dat je het vandaag moeilijk hebt… er is rust en vrijheid zodat je je harnas kan loslaten. Dit soort ruimte - letterlijk en figuurlijk - open houden vereist dat er iemand, of verschillende mensen, dit ‘vasthouden’, wat heel iets anders is dan regeltjes of reglementen opstellen. Geloof en vertrouwen in de capaciteit van mensen - zonder precieze verwachtingen: al deze trekkers, doeners, denkers, hoeders van plekken en initiatieven zijn zelf al door een proces gegaan van vallen en opstaan, van verschillende pogingen om zich te onttrekken aan het heersende, Westerse maatschappij-verhaal. Dat is geen klein bier want je glijdt er zo gemakkelijk terug in! Ieder van die mensen heeft een schat aan ervaringen en potentieel waar we op kunnen bouwen. Sterker nog: de synergie van al deze ervaringen en dromen is het fundament van de cultuur die we voor ogen hebben. En wat als er onvoorzien een gat valt in het programma? Er is genoeg capaciteit en genoeg welwillendheid aanwezig om samen, ter plekke, iets te creëren! En ‘t was nog plezant ook, én diepgaand! Zo zagen we een gedeeld verantwoordelijkheidsgevoel ontstaan: meerdere mensen die de ruimte open hielden, meerdere mensen die samen in een mum van tijd alles opruimden... Duidelijk doel én openheid in hoe het zich zal manifesteren Een ruimte openen is niet hetzelfde als ‘ieder mag doen wat ie wil’. Buurland had duidelijk voor ogen wie we wilden bereiken: de doeners, dromers, denkers die de wereld beter willen maken; ongeacht in welke sector ze zich bevinden - vandaar het idee van ‘buren’. Het was ook héél duidelijk dat we geen presentaties wilden: wél verhalen uit het leven gegrepen, wél dingen aan den lijve ondervinden en diepgaande dialogen over vragen die er echt toe doen. Alles in een totaal open ruimte, zonder te moeten inschrijven voor een bepaalde sessie. Dus ieder was in het ongewisse over hoeveel mensen hier of daar zouden opdagen. Blijven mensen plakken in de herberg of op het terras? Gaan ze op tijd naar een sessie, of niet? Vertrouw dat het leven gaat waar het op dat moment naar toe vloeit. En velen waren erg enthousiast over het hele gebeuren! Geloof en vertrouwen in de (onzichtbare) emergente ontwikkelingen: Lang geleden leerde ik uit een wetenschappelijk artikel dat het de kwaliteit van de relaties tussen de elementen is, wat maakt dat er sneller emergentie kan optreden. Er zijn vele dingen gebeurd die we niet weten… en dingen die we ter plekke konden waarnemen: De verbazing: diepgaande gesprekken zonder schaamte of schuld De vloeibaarheid: had jij al een DJ gezien die mee enthousiast op de dansvloer komt? De ont-wikkeling: iemand die voor het eerst haar lange haren losmaakt om te head-bangen én zich later afvraagt waarom ze dat niet eerder deed? Nadien: Wie ging waar op bezoek? Wie heeft anderen hierover verteld? Wie heeft haar ja-bon uitgedeeld en/of geïnd? Wie kwam je nog tegen op een andere plek of samenkomst? En dan de vraag waar we naartoe evolueren: Waar kan samenwerking tot creatie leiden??
1 Opmerking
![]() De sessie van Kees Klomp tijdens Buurland –LeerFestival had bij velen een sterke indruk achtergelaten. Er waren veel mensen in die cirkel, zoals de foto toont, ook al hadden we het tijdstip moeten verschuiven. Uit de beschrijving van de sessie: "Ondanks vele moeilijkheden is het goede nieuws dat we onze basale levensvooronderstellingen kunnen veranderen. We kunnen in iets anders leren geloven. We kunnen ons leren identificeren met andere bestaansverhalen! Niet Revolutie maar Dissolutie creëert impact. Deze mensen veranderen het systeem door zich te onttrekken aan de almacht van het geconditioneerde denken en doen. Ze geloven gewoon niet meer in het verhaal wat dit huidige economische systeem manifesteert." Eén van de impulsen die daar ontstond kwam vanuit de bedenking die Mischa V. zich maakte: dat verhaal van ineenstorting, het vinden van je eigen, betekenisvolle acties en dan die versterken (Kees zijn woorden zijn: immersie, dissolutie en amplitie) ken ik nu wel… Maar wat doen we er aan? Hoe doen we dat? Vandaar zijn uitnodiging om een hele dag met Kees te werken in een ‘masterclass’ – of liever: een hele, lange namiddag met vooraf een lunch en ook een gezamenlijk avondmaal (nov.’24). In de amplitiefase van de workshop, werd ons gevraagd verhalen over de toekomst te bedenken, zonder te vervallen in doemdenken en zonder te vervallen in het al te rooskleurig maken. Dat deden we in groepjes van drie. Daaruit kwamen volgende woorden naar voor: Een deelneemster vroeg aan ChatGPT: schrijf een tekst over samenleven met deze woorden, en voegde deze foto toe. Dit is wat ChatGPT schreef: "Samenleven betekent meer dan alleen nabij elkaar wonen; het gaat om het bouwen van een gemeenschap waarin *menselijkheid* centraal staat. Door *diversiteit* te omarmen, leren we elkaar beter begrijpen en waarderen. Samen kunnen we een *plaatsgebonden* band creëren, of het nu binnen een straal van 2 km is of wereldwijd, door betekenisvolle relaties op te bouwen. Een verbonden samenleving draait om *delen en overvloed*. Door wat we hebben te delen, creëren we een overvloed aan mogelijkheden voor iedereen. Het vraagt om *bewustzijn* en *morele ambitie* om keuzes te maken die niet alleen onszelf, maar ook anderen ten goede komen. In een zorgzame gemeenschap nemen mensen deel in plaats van alleen te consumeren; het gaat om *participeren* en actief bijdragen. Door samen te leren en te groeien, brengen we *heling* in onszelf en in onze omgeving. Dit is hoe we een toekomst bouwen die niet alleen genoeg is, maar ook werkelijk vervullend." Participeren en actief bijdragen... inderdaad kernwoorden voor de Buurland-cultuur die wij voor ogen hebben. En zoals op het bordje op de foto bovenaan - een uitspraak die zowel geldt voor de evenementenhoek van de citadel als voor die gemeenschap die we voor ogen hebben, waar menselijkheid centraal staat: "werk in uitvoering"! |
AuteurVlogs en blogs door Ria Baeck, initiatiefneemster van Buurland. Archieven
Maart 2025
Categorieën |